Johan Uitvaartzorg

Iedere uitvaart is maatwerk


Ik ben gestart om nu op regelmatige basis gebeurtenissen, ontmoetingen en bijzonderheden op te schrijven. Want ik merk dat ik als uitvaartondernemer in contact kom met uitzonderlijke mensen en bijzondere gebeurtenissen. Het is beslist niet de bedoeling hierin namen te noemen van de betrokkenen in rouw of de uiteindelijke uitvaartplechtigheid (behalve als ik toestemming ontvang van de familie). Want er zijn voldoende andere verhalen die de moeite waard zijn!  

 

Datum: januari 2018

Overpeinzing

De feestdagen zijn achter de rug, de kerstboom is opgeruimd en langzaam start het gewone leven weer op. Op de werkvloer wensen collega’s elkaar “een succesvol en vooral gezond nieuw jaar” en begint men weer aan de reguliere werkweek. Vaak is de januarimaand een lange sombere maand en hopen we vooral dat de lente dit jaar maar vroeg mag beginnen en we ’s morgens weer bij daglicht naar ons werk mogen gaan terwijl de vogels overal fluiten. Thuis wordt er alweer nagedacht “waar gaan we deze zomer naar toe op vakantie?”. De dagelijkse sleur sluipt er langzaam weer in en we zijn druk met dagelijkse verplichtingen om ons in het weekend weer op te laden voor de nieuwe werkweek.

Dit ritme van alledag wordt alleen bruut verstoord als in je naaste omgeving een dierbare overlijdt. Dan zijn de gezellige feestdagen en geplande vakantie ineens niet zo belangrijk meer. Want diegene waar je van houdt is er niet meer. En ga je denken “Ik had nog zoveel willen zeggen.”

Daarom koester de momenten en het NU met diegene waar je van houdt en laat je niet snel in de sleur van de dag meeslepen, maar doorbreek die gewoonheden door onverwachts dingen die bij je ingegeven worden te doen. Pak die telefoon en bel spontaan even op of ga op de koffie en ga gezellig praten over het leven, al is het maar even. Daarom is het belangrijk om ook de rest van het jaar aandacht te geven aan je dierbaren en te genieten van het feit dat je ze nog in je leven hebt. Een spontaan bezoek of een telefoontje is een kleine moeite en voorkomt dat je achteraf denkt: “Had ik maar…”

Met die gedachte nodig ik mijn ouders, die inmiddels op leeftijd zijn, elk jaar spontaan uit. En merk dat ze daar veel van genieten. Want tijdens die lange of korte trip is het samenzijn mij zeer dierbaar en hebben we dingen besproken die anders niet aan bod komen. Want als straks het onvermijdelijke zal plaats vinden en ze los moet laten, kan ik zeggen “ik heb genoten van de kleine momenten en die koester ik”.  

Datum: september 2017

Een bewezen laatste dienst.

28 Jaar geleden leerde ik de moeder van mijn toenmalige partner kennen. Ze was als een matriach, de spil van de familie met man en 3 zonen. Door haar leiding en sturing binnen het gezin drukte ze duidelijke een stempel op de dagelijkse gang van zaken binnen het huishouden. Vanaf dag een had ik een bijzondere klik met haar en we hebben dan ook menig open gesprek gevoerd in de 12 ½,  dat ik een relatie met haar zoon had. Bijzondere jaren waren het, jaren waarin ik een onderdeel van het gezin was en de band alleen maar sterker werd.

Na het beëindigen van de relatie bleef het contact met zowel mijn ex-partner als mijn ex-schoonouders. We hielden jaarlijks een bijeenkomst om bij te praten. Heftig was het, toen we 5 jaar geleden vernamen van mijn ex-schoonmoeder dat er Niercelcarcinoom bij haar was geconstateerd.

Door diverse operaties en behandelingen was de kanker onder controle te houden. Tot eind vorig jaar, toen bleek dat de ziekte onomkeerbaar was.

Begin dit jaar vroeg ze mij of ik het aan zou kunnen om haar uitvaart te regelen. Mijn antwoord was, dat ik het een eer zou vinden om dit voor haar te mogen doen.

Tijdens het gesprek met haar en haar man was ze heel duidelijk in haar wens dat alleen haar naasten haar nog opgebaard mochten zien in de kist en dat er voor haar dan geen plechtigheid georganiseerd hoefde te worden. Haar letterlijke woorden waren “kist sluiten en weg”.

Maar mijn ex-schoonvader wilde toch graag een ceremonie voor zijn vrouw. Gelukkig  kon ik haar daarvan overtuigen.

In september overleed mijn ex-schoonmoeder op 74-jarige leeftijd in het hospice na een lang ziekbed. Samen met mijn ex-partner heb ik haar verzorgd en de overige gezinsleden hielpen mee haar in de kist te leggen.  5 Dagen later heb ik het gezin uitgenodigd voor de kistsluiting, wat ook voor mij een emotionele gebeurtenis was. Aansluitend werden de overige familieleden en vrienden uitgenodigd afscheid te nemen bij de gesloten kist en was er gelegenheid het gezin te condoleren.

Na een klein uurtje zijn we door de erehaag met de kist naar de gereedstaande rouwauto gegaan en zijn we met het gezin naar het crematorium gegaan voor de invoer.  Met deze kleine ceremonie en de erehaag heeft iedereen op gepaste wijze afscheid kunnen nemen van een bijzondere vrouw. Een vrouw die voor altijd een plekje in mijn hart zal hebben.

 Datum: juli 2017

Stapsgewijs loslaten

Wanneer je met je partner, kinderen en kleinkinderen jaren van geluk hebt gekend, maar op een dag te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent, is het loslaten des te zwaarder.  Zo overkwam het een man van 67 jaar die genoot van zijn pensioen gerechtigde  leeftijd en wiens jongste dochter net in het huwelijksbootje was gestapt. Hij voelde het einde naderen. Hoe inventariseer je dan als uitvaartondernemer deze situatie voor een zo persoonlijk mogelijke uitvaart?

Zo had ik snel door dat dit een situatie was dat  waarbij de man nog volop in het gezin aanwezig was en ik het niet gepast vond om hem na zijn overlijden uit het ouderlijk huis te halen, dus bespraken we of het niet mooi was om de aparte kamer te gebruiken voor een thuisopbaring. Dit bleek voor de familie even een omschakeling, maar achteraf gezien een bijzondere week. Want er is in het bijzijn van de overledene intens geleefd door samen te kaarten en verhalen te vertellen, maar ook als compleet gezin met 22 familieleden te eten. Het deksel van de kist werd door de 11 kleinkinderen beschilderd want ook zij krijgen een belangrijke rol in de uitvoer van het afscheid en het rouwproces.

Voor het overbrengen van het huis naar de plek voor het laatste afscheid heb ik gebruik gemaakt van de Rouw-VIP bus. Hierin kan, samen met de overledene, ook het voltallige gezin plaatsnemen. Gezamenlijk zijn we toen langs diverse plekken gereden die zoveel heeft  hebben betekend. Waaronder een plek waar de man en vrouw in de beginjaren van hun relatie een winkel hadden. De sfeer was ontspannen want onderweg werd er door de kleinkinderen gezongen  wat een troostend gevoel gaf voor oma tijdens deze moeilijke momenten.

Bij aankomst bij de uitvaartlocatie, vroeg ik of alle kleinkinderen mee wilden lopen voor de rouw-VIP bus. Samen met de kleinkinderen begeleidde ik opa naar de plek waar men afscheid van hem kon nemen.

Op deze wijze is op een intense manier, stapsgewijs en in goed overleg een waardige en gepaste uitvaart vorm gegeven. Precies zoals de man geleefd had.

Johan Uitvaartzorg Arnhem Veluwezoom

Met dank aan:

Rouw-vip-bus: Peter van Nek

Foto: Afscheidsfotograaf Rob de Joode

         

Locatie: Memorarium Gelderland 

Datum: juni 2017

Je hebt zelf de keuze

Stel, je geliefde/dierbare is overleden en je gaat in shock de papieren checken. Dan vind je papieren van een uitvaartverzekering en op de polis staat meestal een telefoonnummer met de melding “Bel dit nummer om een overlijden te melden.” Wat doe jij dan?? Bel je dan dit nummer of ga je zelf nadenken?

Blijkbaar belt 90% van de mensen dit nummer, simpelweg omdat het daar staat! En natuurlijk willen die verzekering(en) dat je hen belt! Zij hebben namelijk een belang en een deal met een uitvaartondernemer en zij willen maar al te graag de uitvaart voor je verzorgen omdat je dan je ‘inkoopvoordeel’ zou kwijt raken. Maar dat is niet zo, je bent zeker niet duurder uit bij een zelfstandige uitvaartondernemer.

Een uitvaartverzekering keert uit wanneer men overlijdt. Of je nu een kapitaal of natura verzekering hebt, dat maakt niet uit. Dus ook bij een dienstenpakket zoals in de natura verzekering wordt een geldbedrag uitgekeerd. Ongeacht door wie je de uitvaart laat verzorgen. Want de uitvaart van je dierbare is een gebeurtenis die je nooit meer over kunt doen. Die moet in een keer goed zijn. Dus niet zomaar klakkeloos bellen maar bedenk vooral wat jezelf wilt.

   

Voor een persoonlijke uitvaart op maat voor elk budget, bel dan 06-10122205, ook als u elders verzekerd bent. 

Datum: juni 2017

Als je aan de zijlijn staat...

U kent het vast allemaal, plotseling gaat de telefoon en u ontvangt een bericht over een sterfgeval van een familielid of vriend maar je kunt niets doen dan aanhoren, want je bent niet de eerst betrokkene. Je legt de hoorn neer en er ontstaat een enorme leegte en gevoel van machteloosheid. Wat kun je dan doen?

Zo overkwam het mijn vader, zijn neef overleed plotseling op 75-jarige leeftijd, direct daarop belde hij mij en mijn broer om dit te delen. Je hoort aan de telefoon dat je vader met gebroken stem meldt dat het erg plotseling is gegaan en dat het zo onwerkelijk is. Hij vervolgde met het verhaal: “Drie weken geleden waren ze nog 50 jaar getrouwd, maar ze wilden het klein vieren door samen op vakantie te gaan naar Spanje. En bij terugkomst bleek hij met spoed te zijn opgenomen in het ziekenhuis vanwege pijn aan zijn linkerarm en wat bleek, hij moest direct een openhartoperatie ondergaan. Er bleken na onderzoek meer aan de hand te zijn dan alleen een hartinfarct, hij lag in quarantaine en bezoek was alleen toegestaan voor de naaste familie vanwege besmettingsgevaar.” Dus voor de overige familieleden was het wachten op herstel, wat helaas uitbleef.

Dus mijn vader had zijn neef, die hij bijna als een broer zag, alleen nog maar even telefonisch gesproken voor de vakantie en dan plotseling is hij er niet meer. De tijd stond even stil, want dit had niemand aan zien komen. Ik merkte aan mijn vader dat hij zich machteloos voelde. Voor hem bleef er niets anders over dan afwachten tot het moment waarop hij afscheid kan nemen. Want je respecteert natuurlijk de keuze van de weduwe en kinderen van je neef om zelf de uitvaart te regelen zonder daar de hele familie bij te betrekken.

U herkent zich vast in dit verhaal en wat onderneem je dan? Praat je erover? Ga je je verdriet delen op social media, maar is dat niet confronterend voor de naaste familie? Of put je troost uit emoticons, levenswijsheden en berichtjes op Facebook? Of deel je een berichtje in een Whatsappgroep met familieleden of goede vrienden en krijg je dan reacties die je verwacht? En is een appje met alleen “gecondoleerd” toereikend voor je verlies?

Wat we te weinig doen is persoonlijk contact zoeken met andere familieleden of vrienden die ook aan de zijlijn staan en met hen ons verdriet delen. Want wij allemaal moeten deze plotselinge melding van een sterfgeval verwerken. Daarom is persoonlijk contact het fijnste, om elkaar te zien en te omarmen. Maar ook elkaar aankijken geeft zoveel meerwaarde bij het samen delen en  verwerken van verlies. Dus ik ben na het telefonisch contact met mijn vader in de auto gestapt en heb hem bij binnenkomst omarmd en gevraagd hoe het met hem ging.

We hebben die avond fijn gesproken over de dingen die hij met zijn neef als jonge knapen beleefd had. Maar ook dat ze 50 jaar geleden vlak na elkaar in het huwelijksbootje stapten en kinderen kregen en samen op vakantie naar Spanje afreisden nog voor de aanleg van de Autoroute du Soleil, dat waren hoogtepunten voor hen beiden. Ik vond het bijzonder dat hij deze momenten met mij deelde. Die avond reed ik terug naar huis en kreeg ik een appje van mijn vader: “Bedankt jongen”. Dit gaf mij het gevoel dat zo goed was.  

Datum: mei 2017

Vrije keuze uitvaartondernemer...

Een paar dagen geleden sprak een dame mij aan met de vraag die ik zo vaak hoor "Maar ik ben verzekerd bij de Dela, dan ben ik toch verplicht mijn uitvaart door de Dela te laten uitvoeren?" Ik heb haar uitgelegd dat dit absoluut niet verplicht is n iedereen hierin vrije keuze heeft.

Lees hieronder wat Thomas van Campenhout over dit onderwerp geschreven heeft op UitvaartNet.nl

https://www.uitvaartnet.nl/uitvaartverzekering/uitvaartverzorging 

Daaraan wil ik graag het advies toevoegen om al bij leven in gesprek te gaan met een zelfstandige uitvaartondernemer en uw wensen op papier te zetten.

Datum: mei 2017

Opgebaard zoals de man geleefd had...

De melding kwam van een bijzondere plek, want het betrof een chalet op een recreatiepark, waar permanente bewoning plaatsvindt. Bij binnenkomst stelde ik mij netjes voor aan de aanwezige familieleden en de schoondochter leidde mij naar de slaapkamer. Daar lag vader in zijn slaap gestorven, nog in slaaphouding, heel vredig. De schoondochter vertelde mij dat haar schoonmoeder zich geen beter afscheid kon voorstellen. Na meer dan 50 jaar samen was haar man naast haar gestorven, op zijn meest geliefde plek. Ik vroeg aan de aanwezige familieleden wie er mee wilde helpen met het wassen en aankleden van vader. Het mooie was dat iedereen zijn of haar deel op zich nam. De een assisteerde bij het verzorgen van pa, terwijl de ander zich bezig hield met het uitzoeken van de kleding. De echtgenote vroeg aan mij “moet mijn man in pak?” Daarop stelde ik de tegenvraag “Welke kleren droeg uw man het liefst? Waarop alle aanwezigen in koor riepen: “Zijn campingsmoking!”. Zo gezegd zo gedaan, vader kreeg zijn joggingpak aan.

De kinderen van de overledene hielpen vervolgens vader vanuit het bed in de gereedstaande kist. Een bijzonder moment om met zoveel armen de man naar zijn laatste rustplek te dragen.

   

Deze ochtend was bijzonder door zijn samenhorigheid, die met een lach en een traan afgesloten werd toen de rouwauto weg reed.  


Datum: april 2017

Arnhem mijn laatste rustplaats...

Afgelopen week een interessante interview gehad voor het glossy blad Mijn Eigen Arnhem door Michèle Giebing. 

In de rubriek mijn eigen Arnhem geeft een interessante ondernemende Arnhemmer zijn of haar visie op Arnhem vanuit een breed perspectief. Dit nummer is het woord aan Johan Verhofstadt, uitvaartondernemer werkzaam vanuit het Memorarium Gelderland in Klarendal.

“Je hoort het misschien al aan me, ik ben hier niet opgegroeid. Ik kom uit het zuiden van het land, uit Uden om precies te zijn. Zeventien jaar geleden verhuisde ik naar Arnhem. Samen met mijn partner woonde ik in Rijkerswoerd en ik werkte als storemanager en hoofd etaleur bij internationale mode  bedrijven. Ik had daar een belangrijke functie, maar ik miste een stuk zingeving. Ja, ik had een verantwoordelijke rol binnen het bedrijf, maar een positieve impact op een mensenleven had ik niet per se. Ik besloot me te laten omscholen en volgde een opleiding tot uitvaartbegeleider. Mijn missie: binnen die branche een nieuw gezicht laten zien en een nieuw geluid laten horen. Niet lijzig en stoffig, maar vlot en ongekunsteld. En natuurlijk altijd persoonlijk en respectvol. Sinds 2015 is Memorarium Gelderland, de voormalige Sint Jan de Doperkerk in Klarendal, mijn uitvalsbasis. Een bijzondere plek waar mensen van allerlei achtergronden samenkomen en waar ik inmiddels al veel bijzondere ontmoetingen heb gehad en wensen in vervulling heb laten gaan zoals de laatste wens van een echte Klarendaller die tot zijn overlijden tegenover het Memorarium woonde: geen cake met koffie, maar bier en een jointje.”

“Ik woon samen met mijn man in het Sonsbeekkwartier en ik wandel dagelijks naar Klarendal. Net zoals wanneer je op reis altijd zoekt naar nieuwe plekjes, doe ik dat in de stad waar ik al 17 jaar woon nog iedere dag. Het Luthers Hofje aan de Hommelseweg en de ijskelder in Park Sonsbeek behoren tot mijn favoriete ontdekkingen die ik graag aan anderen laat zien op een wandeling door Arnhem. Op plekken zoals het heerlijke binnenplaatsje achter Josephine Coffee of het bijzondere ommuurde buitenterras van Café Verheyden bevind je je middenin de binnenstad plotseling in een oase van rust. Daar houd ik van en neem ik graag familie en vrienden mee naartoe. Ik zie Arnhem als een veilige stad, als een stad in ontwikkeling. Het heeft lang geduurd, maar het station is echt iets bijzonders. Een landmark om trots op te zijn. Als mensen van buiten Arnhem naar de stad komen, laat ik het station maar wat graag aan ze zien. Vanaf daar loop ik naar Rozet voor kopje koffie bij Momento. Het gebouw zelf, maar ook het uitzicht op de stad vanaf het dak vind ik bijzonder.

Ook als laatste rustplaats heeft de omgeving van Arnhem ook veel mooie plekjes te bieden. Zoals de bijzondere natuurbegraafplaats Heidepol, de prachtige begraafplaats in het bos van Rozendaal en Heiderust in Rheden. Daar loop je heuvel op, heuvel af, op een mooie dag waan je je in het buitenland.

Naast blijven ontdekken vind ik het fijn om mensen samen te brengen en te verbinden. Zo werk ik samen met eetcafé Helder. Nabestaanden en rouwenden kunnen dan bijvoorbeeld na een rouwbezoek op onze kosten daar een daghap eten. Maar ook bestaat de mogelijkheid dat kunstenares La TAsh uit het Modekwartier een kist beschildert, of Kristine Ram een urn boetseert.

Ik vind het heel waardevol om op deze manier iets bij te dragen aan een stad waarin mensen meer samenwerken en naar elkaar omkijken.”

Datum: maart 2017

Bijzondere omstandigheid...

In november 2015 heb ik een telefonisch gesprek met een heer die mij via mijn website heeft gevonden. Hij nodigt mij thuis bij hem uit voor een regelgesprek. ter voorbereiding op dit regelgesprek zorg ik dat ik alle informatie bij me heb maar ook, doordat ik transparant werk, neem ik een standaard offerte mee met daarin de diverse mogelijkheden uitgewerkt. Hierin staat mijn starttarief en wat eventueel de kosten zijn voor opbaren en de goedkoopste kist. Maar ook als men rouwkaarten wenst, bedankkaarten en bij welke crematoria in de omgeving van Arnhem een crematie kost (want dat scheelt nog wel eens)

Bij binnenkomst stel ik mij voor en drinken we eerst een kop koffie en de man vertelt dat hij een maand eerder een collega uitvaartondernemer sprak voor ook een regelgesprek maar dit gesprek verliep niet geheel naar tevredenheid en hij hoopte dat ik meer op de lijn van zijn verwacht zat want zijn wens was heel simpel, zo goedkoop mogelijk. Dit maakte mij nieuwsgierig en toen ik erom vroeg wat ik dan beter kon doen. presenteerde ik ook mijn standaard uitgewerkte offerte met daarin de diverse mogelijkheden. "Kijk"zegt ie. "dit bedoel ik nu, dit noem ik nou eerlijk en transparant, waar kan ik tekenen". Waardoor ik enigszins overdondert werd door mijn directheid . Het bleek dat bij een eerder regelgesprek de navraag gedaan werd welke polis of levensverzekering de man had. Doordat er behoorlijk wat werd uitgekeerd de offerte hierop werd aangepast ten gunste van de uitvaartondernemer. 

Zo zie je dat de consument mondiger wordt en men op eerlijke basis moet aangeven welke mogelijkheden er zijn en dat transparantie en de basis van vertrouwen grote gevolgen heeft voor definitief akkoord dat jij dit mag regelen. Want het blijft toch gevoelig onderwerp, de dood.

Afgelopen week is de man overleden en heb precies volgens de wens die in november 2015 is besproken, de uitvaartplechtigheid uitgevoerd. Dit maakt het vak als zelfstandige uitvaartondernemer toch heel bijzonder. Dat eerdere contacten met wederzijds vertrouwen zijn vruchten afwerpt. En de nabestaanden dankbaar zijn voor de verzorgde plechtigheid, in de lijn van wat is afgesproken. Daarnaast het meedenken en afhandelen van alle regelgeving en financiële afhandeling horen ook tot mijn taak, dus je blijft betrokken. 

 

Datum: januari 2017

Terugkijkend op 2016 kan ik vaststellen dat 2016 een bijzonder jaar voor mij is geweest, met veel nieuwe contacten en bijzondere belevenissen die ik graag even met u wil delen. Want in het afgelopen jaar heb ik in het Memorarium Gelderland diverse activiteiten mogen organiseren deels ter promotie van het Memorarium maar ook activiteiten waarmee we mensen samen brachten. Een goed voorbeeld daarvan zijn de maandelijkse netwerkontbijten. Ik heb gemerkt dat er bij veel kleine ondernemers in de snel veranderende uitvaartbranche, zoals o.a. uitvaartverzorgers, fotografen, bloemisten, zangers en ritueelbegeleiders een grote behoefte bestond om elkaar te ontmoeten en van gedachten te wisselen. Nu we bijna een jaar verder zijn merk ik dat de groep geïnteresseerden steeds groter wordt en dat er naast de vaste deelnemers ook steeds weer mensen zijn die zich voor het eerst aanmelden. Alleen al daarom en ook omdat ik zelf erg veel energie krijg van de inspirerende mensen die ik er ontmoet, wil ik ook in 2017 bezig blijven met mensen met elkaar verbinden en zal ik zeker doorgaan met het organiseren van netwerkbijeenkomsten.

Naast de bijeenkomsten gericht op ondernemers hebben we ook veel aandacht besteed en Memorarium Gelderland opengesteld voor activiteiten voor de bewoners van Arnhem en Klarendal in het bijzonder. Tijdens “Nacht van de Mode”, “Wijken voor Kunst” en “Open Monumenten Dag” was de kerk geopend voor bezoekers met extra evenementen als dansvoorstellingen, modeshows, live optredens van zangers en bands. Ook een benefiet concert voor het orgelfonds ten behoeve van het onderhoud van het Pels-orgel van de oude Sint Jan de Doper Kerk werd goed bezocht. Daarnaast waren er Open (zon)dagen waar bezoekers zich konden laten informeren door diverse ondernemers uit de uitvaartbranche. Een van de hoogtepunten was de viering van “Kerst-meezing-nacht” op kerstavond. Velen wisten het Memorarium Gelderland en de prachtige kerstdecoratie inclusief de antieke kerststal tijdens de kerstperiode te vinden. Sowieso hebben we tijdens de openingstijden van Memorarium Gelderland gedurende het hele jaar ontelbare mensen mogen ontvangen, die soms doelbewust soms bij toeval naar deze bijzondere plek waren gekomen en vrijwel unaniem onder de indruk zijn van de plek, het gebouw, de sfeer en de bijzondere bestemming die deze voormalige kerk heeft gekregen. Het is mooi om te zien dat dit gebouw, waar ruim honderd jaar lang gelovigen elkaar konden ontmoetten en samen zijn, in haar nieuwe functie nog steeds een ontmoetingsplek is, maar nu voor iedereen ongeacht religie.

Al de activiteiten die hebben plaatsgevonden zijn tot stand gekomen met en dankzij de hulp van diverse vrijwilligers en collega-ondernemers die hun vrije tijd hebben opgeofferd om van deze dagen een succes te maken en hiermee Memorarium Gelderland en Johan Uitvaartzorg. Ik hoop dat ik in 2017 ook weer op hun steun kan rekenen. Want ik kan het niet alleen en daarnaast geef ik ook graag anderen een podium om hun onderneming te presenteren. Daarom zal in 2017 naast verbinden ook samenwerken centraal staan.

Maar het belangrijkste voor mij persoonlijk is dat ik in 2016 diverse families en nabestaanden heb mogen bijstaan en begeleiden bij het afscheid van hun dierbaren. Variërend van kleine, intieme bijeenkomsten tot grote, drukbezochte uitvaartplechtigheden, maar in alle gevallen waren het uitvaarten die op uiterst persoonlijke wijze werden uitgevoerd en ingevuld. Ik voel mij nog steeds vereerd als ik een familie of vrienden mag begeleiden op deze moeilijke momenten van afscheid en rouw. Het is ook heel bijzonder, dat ik met velen ook naderhand nog regelmatig contact heb en ook daarin het Memorarium Gelderland een bijzondere plaats inneemt. Het is uniek dat nabestaanden op momenten dat men daar behoefte aan heeft, terug kunnen gaan naar de plek waar het laatste afscheid van een dierbare heeft plaatsgevonden, gewoon om er even te zijn, stil te staan en kaarsje te branden of juist met mij een goed gesprek te voeren.

Daarom zal ik als Johan Uitvaartzorg ook in 2017 betrokken blijven. Zodat de organisatie en vormgeving recht doet aan diegene die overleden is. Maar daarnaast zal ik ook rekening moeten houden met diverse persoonlijkheden en de wensen van de nabestaanden in zo’n emotionele situatie. Want elke uitvaart is anders en elke familie is anders. Ik ben er dan ook voor iedereen en maak geen verschil, want de wensen van de overledene en de nabestaanden staat centraal bij mij, ongeacht waar men verzekerd is. Dit betekent dat met een bestaande uitvaartpolis er altijd contact mag genomen worden met een zelfstandige uitvaartondernemer, zoals ik ben, die binnen dit budget, zonder tijdsdruk en vooral persoonlijk en betrokken het laatste afscheid bijzonder maakt.

Hierbij stopt het vaak niet voor mij, want na een heftige week van het regelen van de uiteindelijke uitvaartplechtigheid en aansluitend de crematie. Komt de urn, na de wettelijke bewaarperiode van 4 weken weer terug. Dan geef ik de familie de kans om de urn in de “bewaarmuur” van het Memorarium Gelderland te plaatsen voor een jaar. Hierdoor heeft men tijd het afscheid te verwerken en na te denken wat men na een jaar wenst met de as van de overledene. Hierdoor blijf ik in contact met de familie en wordt door de gesprekken en ervaringen hierdoor langzaam “losgelaten”. Zo onderscheid ik me als zelfstandige uitvaartondernemer! 

 Datum: december 2016 

Derde familie…

De telefoon ging en ik kreeg een man aan de lijn die navraag deed naar aanleiding van mijn blog over de Regenboog Uitvaart dat hij op mijn website had gelezen. Een goede vriend van hem had net te horen gekregen dat hij terminaal ziek was en namens diens echtgenoot was hij op zoek naar een uitvaartondernemer die voor deze man een passend afscheid kon organiseren. We maakten een afspraak voor nog diezelfde middag bij het huis van de twee heren. De beller zou er ook bij zijn samen met zijn vriend.

We bespraken met zijn vijven alle wensen en mogelijkheden. In het gesprek kwam onder andere duidelijk naar voren dat de twee goede vrienden van het stel de laatste verzorging graag op zich wilden nemen na het overlijden. Zij waren al meer dan twintig jaar vrienden van elkaar en zowel voor de beide vrienden als voor de terminaal zieke man en zijn echtgenoot was dit van grote betekenis.

Diezelfde middag nog werd alles in grote lijnen vastgelegd en nam ik afscheid van de heren en wenste de zieke meneer sterkte in zijn laatste dagen en een vredig heengaan. De echtgenoot gaf ik bij de deur te kennen dat hij mij dag en nacht mocht bellen. Hij was daar erg blij mee en zei dat het  hem veel rust gaf, dat alles nu geregeld was.

Drie dagen later om 8.30 uur s ’morgens ging de telefoon. “Ik wilde u gisterenavond niet meer lastig vallen, maar vannacht is mijn echtgenoot gestorven in het ziekenhuis. Mijn man is overgebracht naar het mortuarium in het ziekenhuis en ik wil graag alles met u regelen voor de uitvaart, hoe nu verder?” sprak hij op rustige toon. Ik condoleerde hem en we maakten een afspraak bij hem thuis dezelfde morgen. Daar aangekomen waren zijn zussen al aanwezig. Toen ik vroeg waar de goede vrienden waren die ik bij het eerdere gesprek gezien had, bleek dat zij na ons vorige gesprek een korte vakantie naar het buitenland gepland hadden. Maar toen de twee heren goed en wel geland waren ging de gezondheid van meneer snel achteruit en na een paar dagen in het ziekenhuis overleed hij toch nog sneller dan zij allen verwacht hadden.

Omdat de vrienden niet aanwezig waren heb ik direct telefonisch contact met hen opgenomen en hun gevraagd wat hun plannen waren. Zij zouden pas 4 dagen later terugvliegen naar Nederland en gaven aan dat ze zoals besproken heel erg graag bij de verzorging van de overledenen wilden assisteren. Daarom werd in overleg met de weduwnaar afgesproken dat de verzorging zou worden uitgesteld tot de dag van hun terugkeer in Nederland. Uiteindelijk werd dit een ontroerend moment en waren ze mij erg dankbaar voor de mogelijkheid om op deze manier persoonlijk afscheid te kunnen nemen van hun goede vriend. Daarnaast kregen ze ook nog gelegenheid om inspraak te hebben in het programma van de uitvaartplechtigheid.  

Bij de meeste uitvaarten wordt door uitvaartverzorgers de directe familie op allerlei manieren nauw betrokken bij de uitvaart. De naaste vriendenkring, de “familie die jezelf kiest” of ook wel “derde  familie” wordt helaas vaak overgeslagen of vergeten als nabestaanden, terwijl dit juist mensen zijn die voor de overledene veel betekend hebben en daarmee recht hebben op een belangrijke rol tijdens de uitvaartplechtigheid. Het is namelijk niet zo dat het regelen van de uitvaart wettelijk door familie gedaan moet worden, als de overledene bij leven heeft vastgelegd dat dit door vrienden geregeld gaat worden, dan zal ik dit als uitvaartondernemer altijd respecteren.  

Datum: augustus 2016

Reggae muziek en het glas heffen op het leven

Enige tijd geleden, op een rustige zondagmiddag in november, gaat de telefoon. Ik neem op met “Johan Uitvaartzorg, u spreekt met Johan Verhofstadt, wat kan ik voor u betekenen?” Aan de andere kant van de lijn een heer die zich netjes voorstelt en vraagt: “Neemt u ook een lopende naturapolis over? Want”, vervolgt hij, “mijn nichtje, die een naturapolis had bij dezelfde verzekeraar als ik, liet de uitvaartplechtigheid uitvoeren door deze organisatie. Op haar verzoek had ik met de uitvaartbegeleider afgesproken dat er na de plechtigheid een biertje gedronken mocht worden. Zo gezegd zo gedaan, kratjes bier geregeld. Maar na de uitvaartplechtigheid kon men de opener niet vinden! Wat een aanfluiting, zo slecht geregeld. Dus mijn uitvaart gun ik ze niet.  Maar omdat ik al enige tijd ziek ben wil ik nu al graag mijn uitvaart regelen”. Mijn antwoord hierop was dat ik het bijzonder vervelend vond te horen dat meneer ziek was en er alles aan zou doen om zijn uitvaart volgens zijn wensen te laten uitvoeren. Daarbij meldde ik dat hij zich wel moest realiseren dat de uitkering van de verzekering doorgaans lager is bij het uitbesteden van de uitvaart aan een zelfstandige uitvaartondernemer, dan wanneer men dit laat uitvoeren door de verzekeraar waar de naturapolis is afgesloten. Maar meneer gaf aan dat het voor hem het meest belangrijk was dat er aan zijn wensen voldaan zou worden. We maakten een afspraak om diezelfde middag nog bij hem thuis de zaken door te spreken. Een paar uur later waren de bijzondere uitvaartwensen van meneer vastgelegd en kon ik hem gerust stellen dat zijn uitvaart zou gaan zoals hij dat wenste.

Ruim een half jaar later ontving ik een telefoontje van de neef van meneer: “Namens mijn oom heb ik de opdracht gekregen u te bellen zodra hij is overleden, kunt u nu komen?” We wisselden kort wat contactgegevens uit en ik stelde hem gerust dat ik er binnen een uur zou zijn. Voordat ik op weg ging informeerde ik de rouwvervoerder om met de kist zoals reeds van te voren met meneer besproken naar de woning van de overledene te komen. Bij binnenkomst condoleerde ik de neef en vroeg hem of hij op de hoogte was van de speciale wensen van zijn oom met betrekking tot zijn uitvaart. Gelukkig hadden de heren hier samen uitvoerig over gesproken dus dat maakte het voor mij gemakkelijk om zonder al te veel uitleg te gaan uitvoeren wat vastgelegd was.

De overledene had geen vrouw en kinderen en wilde dat hij direct na zijn overlijden, gekleed in zijn favoriete witte wollen vest en een spijkerbroek, in de kist zou worden gelegd. Na de verzorging zou de kist meteen verhuizen naar het crematorium. Daar zou, na de wettelijke 36 uur wachttijd in het mortuarium, de crematie zonder aanwezigen worden uitgevoerd. Zo heb ik een en ander dus voor meneer geregeld.

Vier weken later, toen de as was vrijgegeven aan de nabestaanden, vond er overeenkomstig de wensen van meneer een bijeenkomst plaatst in zijn stamcafé met de urn in het midden. Er werd doorlopend reggae muziek gedraaid en voor iedereen was er een pilsje uit de fles en er werd geproost op het leven. Voor de liefhebbers waren er zelfs joints aanwezig die men buiten kon roken.

Die middag hebben drie van zijn vrienden nog mooie verhalen verteld over zijn leven als kunstverzamelaar en rokkenjager. Mede daardoor werd de bijeenkomst met de urn midden tussen zijn vrienden in het stamcafé een passend afscheid, geheel in de stijl van de man en de manier waarop hij geleefd had. Die avond keek ik terug op een bijzondere uitvaart van een markant persoon die echt wist hoe je in stijl afscheid kunt nemen. Ik was dankbaar dat ik daar mijn steentje aan heb mogen bijdragen. 

 

Datum: juni 2016

Transparant en eerlijk, dat geeft vertrouwen

Ik werd gevraagd om bij een heer op leeftijd thuis langs te komen om het een en ander door te spreken voor zijn uitvaart. De heer meldde al aan de telefoon "Niet dat ik binnenkort van plan was eruit te stappen, maar ik wil het graag geregeld hebben". 

Bij binnenkomst werd ik hartelijk ontvangen en het was meteen duidelijk dat deze meneer snel ter zake wilde komen, want hij ging zitten en zei "Ik wil geen fratsen voor mijn uitvaart, gewoon alles simpel. Wat kost het?" Dat was duidelijke taal. Dus ik legde mijn voorgedrukte offerte op tafel voor hem neer. Op deze offerte staan de minimale kosten die gemaakt moeten worden voor een uitvaart, zoals verzorging, akte van overlijden, kist, opbaring in het mortuarium en de kosten van crematie en statievervoer naar het crematorium. Deze onvermijdbare kosten staan op de offerte dik gedrukt. Daarnaast staan in licht grijs gedrukt de overige en bijkomende kosten, waarvoor men zelf kan kiezen, in de woorden van meneer "de fratsen" zoals onder meer de rouwkaart, de bloemen, het rouwbezoek en de afscheidsplechtigheid.

Meneer bekeek mijn offerte aandachtig en zei: "Ik heb geen familie of gezin dus een afscheidsplechtigheid daar komt toch niemand op af. Nou Jongen, dat ziet er netjes uit, mag ik je pen, waarop hij zijn personalia invulde en zijn handtekening plaatste op de offerte". Ik keek hem aan en vroeg hem: "Wat heeft u ertoe doen besluiten zo snel akkoord te gaan met mijn offerte, zonder dat ik u heb kunnen vertellen wie ik ben en wat ik doe?" Waarop hij antwoordde: "Doordat je alle prijzen transparant en eerlijk vermeldt op de offerte, zonder eerst te kijken wat voor uitvaartpolis ik heb en daarop vervolgens je prijzen aan te passen". Daarop presenteerde hij mij de polis van zijn kapitaalverzekering voor zijn uitvaart, waaruit bleek dat hij al jaren uitstekend verzekerd was in die zin dat hij zich bij wijze van spreken met 6 dragers in een massief eiken kist met gouden handgrepen kon laten begraven. "Maar" vervolgde hij, "ik heb nu een leeftijd dat ik al die flauwekul niet meer wil en doneer wat er over is aan een stichting voor onderzoek naar kanker, daarmee help ik andere mensen die het meer nodig hebben dan ik". 

We namen nog een kopje koffie en praatten nog een beetje na en toen namen we afscheid. Deze ontmoeting zal me nog lang bijblijven en gaf me nogmaals de bevestiging dat ik op de goede weg ben door transparant en eerlijk te zijn. Dat schept vertrouwen en dat krijg je dan ook terug.

Datum: april 2016

Bijzondere ontmoeting

S'ochtends had ik een interessante en enerverende netwerkbijeenkomst in de vorm van een ontbijt, georganiseerd in het Memorarium Gelderland voor ondernemers en personen die geïnteresseerd zijn de uitvaartbranche. Dit was het tweede netwerkontbijt wat ik georganiseerd had en verheugde me alweer op nummer 3 op woensdag 18 mei om nieuwe contacten uit te nodigen en de 2 minuten Pitch en hun verhalen. 

Nadat ik samen met mijn vrijwilligers Nicole en Pia alles had opgeruimd ging de telefoon. Een dame op leeftijd belde mij op en was net verhuisd naar Arnhem vanuit Hoorn samen met haar echtgenoot en had via een adverteerder, waar ik op regelmatige basis in adverteer, mijn naam gehoord en ze moest van hem maar eens met mij contact opnemen. Dus dat deed ze dan ook direct en na een kort maar interessant gesprek hebben we die middag meteen maar een afspraak gemaakt om haar uit te nodigen in het Memorarium Gelderland voor een persoonlijke ontmoeting.

Om 14.00 uur arriveerde Maria met haar echtgenoot. De ontmoeting was, zoals aan de telefoon hartelijk en warm en heb haar en haar man een rondleiding gegeven in dit historische gebouw en de mogelijkheden van urnenbijzetting in het columbarium, de mogelijkheid voor het organiseren van een complete uitvaartplechtigheid inclusief het gebruik van de verbouwde 24-uur kamer, familiekamer en uitgebreide keuken voor gezelschappen die zelf hun eten willen bereiden na de uitvaartplechtigheid, zoals daar zijn de Indische of Surinaamse doelgroep die hiervan gebruik maken. 

Ze waren duidelijk onder de indruk van de mogelijkheden en wat bijzonder dat een voormalige kerk nu een compleet andere bestemming heeft gekregen. Tijdens het kopje koffie presenteerden ze haar zelf geschreven gedichtenbundels en vroeg of ik geïnteresseerd was deze bij een eventuele uitvaartplechtigheid te gebruiken. Maria las een gedicht voor en ik merkte dat de gedichten duidelijk uit het hart geschreven waren. Dus mijn antwoord, na haar voordracht was volmondig "Ja" en ik heb de 3 bundels van haar overgenomen. 

Na wat verder gesproken te hebben, bleek dat ze meerdere uitvaartondernemers uit de regio dan wel gesproken, dan wel de bundels verkocht had. Dus heb ik haar tijdens het gesprek nog gewezen op diverse andere contacten, waaronder uitvaartondernemers en ritueelbegeleiders die misschien ook geïnteresseerd en geïnspireerd zouden zijn naar haar gedichten.
Dus mocht u een bijzonder gedicht te horen krijgen bij een van de uitvaarten, kan die goed uit de pen komen van Maria H...
Een dame met een warm hart en bijzondere gave om emoties op papier te schrijven! 

Mocht u Maria willen ontmoeten? Ze heeft zich aangeboden als vrijwilliger bij het Memorarium Gelderland en zal in de toekomst mensen troost bieden met haar aanwezigheid en verhalen. En ze zal een podium krijgen om haar gedichtenbundel te presenteren en voor te dragen!

Datum: februari 2016

Uitvaartbeurs in de Eusebius te Arnhem

Natasja Huting is de organisator van de allereerste uitvaartbeurs waardoor ze al ruim van de voren druk doende was dit op professionele wijzen neer te zetten. Ze had meer dan 70 standhouders bereid gevonden deel te nemen. Begrijpelijk vond ik dat ik niet mocht deelnemen als Johan Uitvaartzorg omdat zij als uitvaartondernemer hierin een leidende rol moest nemen. Maar kon natuurlijk wel op deze unieke uitvaartbeurs het historische gebouw "Memorarium Gelderland" promoten. 

De deuren gingen open en de toestroom was overweldigend. Ik had op mijn stand een nieuwsbrief gemaakt waarop de activiteiten stonden om vrijblijvend het Memorarium Gelderland te bezoeken. De bezoekers die kwamen waren geïnteresseerd in hun toekomstige uitvaart, maar ook waren er vele die beroepsmatig een kijkje kwamen nemen. Daar had ik handig op in gespeeld met de nieuwsbrief want of men kon binnenkort genieten van het Gregoriaans mannenkoor van Wehl in het Memorarium Gelderland of men kon deel nemen aan een van netwerkontbijten die ik van plan was te organiseren. 

Ik ben vol lof voor Natasja Huting voor haar tomeloze energie en kwaliteiten om zo een professionele uitvaartbeurs te organiseren. En dankbaar hierdoor het Memorarium Gelderland te mogen presenteren en daarnaast ook mezelf natuurlijk. Ik heb nieuwe contacten kunnen leggen en hoop deze in de toekomst te mogen begroeten in het Memorarium Gelderland of te ondersteunen bij hun toekomstige uitvaart. 

Datum: januari 2016

Open Dag

Mijn adverteerder kwam begin januari op aanvraag van mij om het advertentiebudget door te spreken, om zo op regelmatige basis mijn bedrijf te promoten, samen met het uitvaartcentrum waarmee ik samenwerk. Zijn voorstel was om een speciale uitgave "Afscheid" 1/4 pagina Johan Uitvaartzorg op te nemen en daarnaast 1/4 pagina voor het Memorarium Gelderland. Hiervoor kregen we gratis een redactioneel stukje om wat persoonlijks te vertellen over de ondernemingen. Het bleek dat dan 2 andere bedrijven ook op deze pagina vermeld werden, dus mijn voorstel was "En als ik nu de gehele pagina overneem, kunnen we dan wat regelen met de prijs?" Na over en weer gesproken te hebben zijn we over de advertentiekosten overeen gekomen en ben ik aan de slag gegaan om nog 2 andere bedrijven te vinden voor het vullen van de "Afscheidspagina". 

De Notaris Natascha Dröge en Jos Martens van de levenskistjes waren bereid hun deel op te nemen. Omdat ik naast de "Afscheidspagina" er een informele open dag op zondag 24 januari in het Memorarium Gelderland koppelde en daar had iedereen wel oren naar om zijn of haar product te presenteren.

Tijdens de voorbereiding en omdat ik dit evenement plaatsen op Facebook, bleek een kunstenares met bijzondere schilderijen, een afscheidsfotograaf, een fluitiste en de band Crash Out ook bereid te zijn deel te nemen, waardoor we voor de bezoekers een prachtig programma konden presenteren.

Zondag voor de opening was iedereen al druk in de weer om alles op te bouwen en men was positief gespannen op de opkomst. De bandleden namen plaats en speelde hun eerste klanken toen de deuren open gingen. En de bezoekers liepen druppelsgewijs binnen waardoor je met iedereen genoeg tijd had in gesprek te gaan. Zo ook kwamen er 2 dames binnen waar ik al gauw in gesprek ging. Onder het genot van een kopje koffie bleek dat hun doel zeer concreet was omdat een van hen de echtgenoot haar de vrijheid gegeven had alles te regelen voor de toekomstige uitvaart. Ik heb alle informatie gegeven in een overzichtelijke map en heb meteen de afspraak gemaakt de volgende morgen in alle rust de details door te nemen.

De open dag kwam tot een eind en zijn bij het naastgelegen eetcafé Helder met een geselecteerd gezelschap in alle rust de dag nog eens gaan evalueren dat het toch een bijzondere dag was met interessante bezoekers. En dat we zulke open dagen met regelmaat moesten organiseren want het gaf ook ons veel energie kennis en kunde over te dragen.

Die avond laat thuis gekomen te zijn en lag net met een oor op mijn kussen ging de telefoon. De vriendin van de dame die ik die middag eerder had gesproken belde me op met de melding dat de echtgenoot zojuist was overleden en of ik nu naar haar toe wilde komen om alles de organiseren. Dit had ik niet zo snel verwacht en ben natuurlijk direct in de auto gestapt en heb alles in werking gesteld voor het organiseren van de complete uitvaart.

Zo merk je dat door aanwezig te zijn tijdens een open dag of tijdens openingstijden in het Memorarium Gelderland, je in een persoonlijk gesprek de persoon achter Johan Uitvaartzorg leert kennen. Waardoor ze het vertrouwen hebben om aan jouw de complete uitvaart over te laten. En dat je de nabestaanden buiten de bewandelde padden, tips en voorstellen kunt aandragen waardoor de uiteindelijke uitvaartplechtigheid nog persoonlijker gestalte neemt op een bijzondere locatie.